Go Forward

演習(ゼミナール)紹介[森川嘉一郎 MORIKAWA Kaichiro]

明治大学国際日本学部 演習(ゼミナール)紹介
森川嘉一郎 准教授
 MORIKAWA Kaichiro
(担当科目) 日本先端文化論/ (Lecture) Otaku Culture
(開講言語) 日本語または英語 / (Language) Japanese or English

■演習テーマ / Theme
マンガ・アニメ・ゲーム/デザイン/都市
マンガ・アニメ・ゲームおよびそれらに近接するポップカルチャー、デザイン、そして現代都市に関するさまざまなトピックや調査対象の中から個々に選び、研究を行う。自分で創作的な「作品」を制作し、その公表や流通を成果とするような研究も受け入れる。これまで、マンガ同人誌、ショートアニメ、ゲーム、楽曲、スマートフォンのアプリ、同人グッズなどの制作・頒布、さらには展覧会やイベントの企画・実施など、さまざまなことに取り組む学生がいた。在学中にプロの領域に踏み込み、マンガ誌で読切掲載デビューを果たす人も送り出してきた。また、英語による発表や論文、作品制作も可とする。

This seminar invites students who wish to research Japanese pop-culture, especially manga, anime and games, as well as those who are interested in urbanism and design. Studies focusing on particular authors, genres, fan-groups, communities or places, together with their interrelations, are welcome.
The seminar also offers an option to let the students produce art works instead of research papers, on the condition that the works are published and distributed in public venues. There have been members who took up making manga fanzines to be distributed at the Comic Market, executing exhibitions, creating short films, making computer games, among many others. Some have entered professional venues during the course, reaching the point of getting their manga published in commercial manga magazines.


■授業内容 / Activities
<3年次>
各学期の前半は各々の関心領域に沿って、基礎的な文献の洗い出しや、さまざまな調査法の試行を行い、発表とディスカッションを繰り返しながらテーマ設定や資料の採取源、達成目標を明確にした研究計画を作り上げる。学期後半はフィールドワークや取材に重心を移す。各期末には、経過を冊子状の提出物にまとめる。就職を希望する業種によっては、就職活動のポートフォリオの一部となるように作成してもよい。創作的な「作品」を制作する場合には、各学期ごとに成果物を公表するとともに、その反響を簡単なレポートにまとめる。
In the first half of the semester, students are to concentrate on determining their interests and pursuits, together with suitable research methods. Digging and mining referential materials are also essential. Every week, the students shall present their progress, followed by discussion. In the second half of the semester, more time shall be devoted to the execution of individual research, whether it be fieldwork, interviews, or experimentation. At the end of each semester, the students are to compile their progress into booklet-form or otherwise.

<4年次>
3年次にまとめた成果と経験を下敷きにしながら、研究計画を再構築し、研究に歴史的・社会的な奥行きを与えていくことを追求する。創作を行う場合は、前年度の達成を踏まえて表現の幅や受容の拡大を目指す。
Further research shall be conducted, either by extending one's previous year's project, or by starting a project totally anew. Adding historical and international perspectives are encouraged, as well as the pursuit of a well-designed book-form presentation.