Meiji University Library

明治大学図書館

【重要・6/24更新】<7月1日から>活動制限指針レベル2への引き下げに伴う図書館短縮・限定開館の一部変更について/Partial changes to the shortened and limited hours of the library due to the lowering of the Activity Restriction Guidelines to Level 2

2020年06月17日
明治大学 図書館

 図書館は,7月1日(水)に本大学の活動制限指針がレベル2へ変更されることに伴い,7月1日以降の利用から学部生の予約入館を不要とし,以下のとおり,入館対象・開館曜日および開館時間を拡大いたします。
 サービスは引き続き,本学所蔵資料の「貸出・返却」「図書・雑誌の複写」のみとし,「閲覧席の利用」不可とします。
 なお, 学外者(校友,リバティアカデミー会員,地域住民等)の方々は,本学の教育・研究を最優先としており,新型コロナウイルス感染拡大防止対策として図書館内での密集を回避するため,今しばらくご利用いただけません。ご理解くださるようお願い申し上げます。
 今後の状況次第で変更が生じる場合は,あらためて当ホームページ等でご連絡します。
 
【利用できる図書館および開館状況】
 7月1日(水)以降
 •  中央図書館,和泉図書館,生田図書館,中野図書館:平日(月~金曜日)10:00~17:00
※ローライブラリー:引き続き臨時休館します。なお,ローライブラリー所蔵資料の貸出が可能な方に限り,中央図書館B2カウンターでの出納式により利用可能です。 
 
【入館対象者】
 • 教職員(専任教員・特任教員・客員教員・兼任講師・専任職員・嘱託職員),名誉教授,招聘教授,招聘研究員,客員研究員,研究推進員,研究支援者,内地研究員,RA,教育補助講師,定年退職者
 • 大学院生(専門職大学院生,非正規生含む) 
 • 学部生(全学年,非正規生含む)
※学外者(校友,リバティアカデミー会員,地域住民等)はご利用いただけません。
 
【入館に際しての条件】
 • 入館対象者の方で,以下の条件に該当及び同意できる方
 ①利用証の持参  ※下の表をご覧ください。
区 分 利用証
専任教職員・嘱託職員・大学院生・学部生 教職員証・学生証
(必ず持参)
兼任講師・客員教員・大学院非正規生・学部非正規生 ライブラリーカード
(必ず持参。未作成の場合は,こちらのページをご確認ください。)
名誉教授・招聘教授・招聘研究員・客員研究員・研究推進員・研究支援者・内地研究員・RA・教育補助講師・定年退職者 ライブラリーカード
(必ず持参。未作成の場合は,事前にお問い合わせください。)
 ②マスクの着用(必ず持参)
 ③平熱の方・咳などの症状がない方
 ④館内利用が済んだら,速やかに退館すること
 ⑤入館時に利用者同士フィジカル・ディスタンシング(身体的距離の確保)を心掛けて行動
 ⑥本大学図書館内において新型コロナウイルス感染症によるクラスターの発生が疑われる場合に,入館履歴情報に基づき連絡を取る,あるいは同情報を保健所等の公的機関へ提供する可能性があること
※図書館内が混雑してきた場合は,入場を制限することがあります。
 
【利用サービス】
 • 本学所蔵の貸出可能な図書・雑誌の自動貸出機の利用による貸出
 • 本学所蔵の図書・雑誌の複写
※閲覧席・グループ閲覧席等の各閲覧室,対面によるレファレンスサービス,マイクロ・CD-ROM資料の閲覧,新聞コーナー,リフレッシュルーム,PCの貸出サービス,オープンプリンタ等の利用はできません。
※他館所蔵の図書・雑誌を利用館に取り寄せる配送サービスを行っています。OPACにて資料検索後,所蔵一覧画面から「予約」ボタンを押下してください。なお,自館資料は予約できません。
 
------------------------------------------------------
The University will change its Activity Restriction Guidelines to Level2 on Wednesday, July 1.Therefore, the use of Library after July 1 does not require the reservation of undergraduates, and the open days and hours will be extended as follows.
Service continues to be "lending and returning books" and "photocopying books and journals" only. "Reading desks" is not available.
Visitors (Alumni, Liberty Academy members, Community Citizens, etc.) will not be able to use the library for the time being, as we give top priority to education and research.

►Available Libraries and Openings
 Starting July 1.
 •  Central Library, Izumi Library, Ikuta Library and Nakano Library : Weekdays(Mon-Fri) 10:00-17:00

►Library admission(Eligibility for admission)
 • Faculty Members (Professor (tenure and non-tenure), Visiting Professor, Guest Professor, Lecturer, Administrative Staff, Contract Staff), Emeritus Professor, Guest Researcher, Visiting Researcher, Researcher(non-tenured), RA(Research Assistant), TA(Teaching Assistant), Retired faculty and staff
 • Graduate students (including professional Graduate students and Graduate school non-regular students)
 • Undergraduate students(including Undergraduate non-regular students)
*Visitors (Alumni, Liberty Academy members, Community Citizens, etc.) cannot use the library.

Conditions for admission to Library
 • To enter the library, you're required to meet and agree the following conditions.
 [1]Bring your ID card or library card.
Faculty, Staff and Contract staff / Graduate students and Undergraduate students  University's faculty or staff ID Card / Student ID Card
Lecturers (part-time), Visiting Professor,  Graduate school non-regular and Undergraduate non-regular students Library card 
(If you do not have one, please check this web page.
Emeritus Professor, Guest Professor, Guest Researcher, Visiting Researcher,  Researcher,  RA(Research Assistant), TA(Teaching Assistant), Retired faculty and staff Library card 
(If you do not have one, please contact Library in advance.)
 [2]Wearing a mask (Required)
 [3]Those who have normal temperature or do not have symptoms such as cough.
 [4]Please make your stay in the library as short as possible.
 [5]In the library, you should care the physical distance (securing physical distance from others.)
 [6]In case of a suspicion of the outbreak of the new coronavirus infection, Library may contact you based on the admission records or provide the information to public institutions such as public health centers.
*If the library becomes crowded, admission may be restricted.

►Available Services
 • Lending books and journals through self-checkout machines
 • Photocopying books and journals
The following services are not available: 
*Reading seats or group reading rooms, face-to-face reference services, using of micro/CD-ROM materials, newspaper corners, refresh rooms, PC lending services, and Open Printers.
*Delivery service from other campuses is resumed.
After searching for materials using OPAC, click the "reserve" button on the list screen.
Please note that you cannot reserve materials at your campus library.