Meiji University Library

明治大学図書館

【重要・10/7更新】<7月1日から12月末>図書館短縮・限定開館について/Shortened opening hours and limited services

2020年10月07日
明治大学 図書館

 図書館は,6月1日(月)より,時間短縮・利用者およびサービスを限定して開館しておりますが, 9月1日(火)からポータルサービスからのILL貸借依頼の申込受付を再開しました。また, 9月7日(月)からは一部の利用サービス(限定的な閲覧席の利用,事前予約による貴重書・マイクロ資料の利用,限定的な貸出用ノートPCの利用)を再開しました。
  秋学期開始に伴い,9月20日(日)から12月末までは開館時間を拡大し,中央図書館は日曜日も開館します。詳細は以下をご確認ください。
  なお, 現在図書館は,本学の教育・研究を最優先とし,新型コロナウイルス感染拡大防止対策として図書館内での密集を回避するため,学外者(校友,リバティアカデミー会員,地域住民等)の方々のご利用を停止しています。ご理解くださるようお願い申し上げます。 
 今後の状況次第で変更が生じる場合は,あらためて当ホームページ等でご連絡します。  
  
【利用できる図書館および開館状況】(2020年6月24日追加・ 10月7日更新)
9月20日(日)~12月31日(木)まで
・中央図書館,和泉図書館,生田図書館,中野図書館
  月曜日~土曜日(休日授業実施日を含む): 8:30~19:00
・中央図書館のみ
  日曜・祝日(休日授業実施日を除く): 10:00~17:00 
※日曜開館は和泉図書館,生田図書館,中野図書館は当面臨時休館とします。
※休日授業実施日は,全館(ローライブラリー除く)とも8:30~19:00で開館します。
※大学の定める臨時休業(休講)日および冬季休業中の一定期間は10:00~17:00となります。
※その他,図書館が定める短縮時間での開館および休館とする日があります。
詳しくは 開館カレンダーでご確認ください。なお,今後の状況により変更する可能性があります。
 
・ローライブラリー:引き続き臨時休館となります。
※ローライブラリー所蔵資料の貸出が可能な方に限り,中央図書館 B2カウンターでの出納式により利用可能です。  

・中央図書館の入口が10月12日(月)より変更となります。
詳しくはこちらのページをご覧ください。 

 
【利用サービス】(2020年9月4日更新)

 • 本学所蔵の貸出可能な図書・雑誌の自動貸出機の利用による貸出
 • 本学所蔵の図書・雑誌の複写 
 • 閲覧席の利用(座席数等の制限あり,利用時間は3時間まで)< 9月7日より利用開始>
 • 貴重書・マイクロ資料の閲覧(利用には事前予約が必要です。予約方法についてはこちらをご覧ください。)< 9月7日より利用開始>
 • 貸出用ノートPCの利用 < 9月7日より利用開始>
 • ILL複写申込(教職員・大学院生・学部生のみ)< 6月1日より受付開始>
 • ILL貸借申込(教職員・大学院生・学部生のみ)< 9月1日より受付開始>
※グループ閲覧席等の各閲覧室,対面によるレファレンスサービス,CD-ROM資料の閲覧,新聞コーナー,リフレッシュルーム等の利用はできません。
※他館所蔵の図書・雑誌を利用館に取り寄せる配送サービスを行っています。OPACにて資料検索後,所蔵一覧画面から「予約」ボタンを押下してください。なお,自館資料は予約できません。 

【入館対象者】 

 • 教職員(専任教員・特任教員・客員教員・兼任講師・専任職員・嘱託職員),名誉教授,招聘教授,招聘研究員,客員研究員,研究推進員,研究支援者,内地研究員,RA,教育補助講師,定年退職者 
 • 大学院生(専門職大学院生,非正規生含む)  
 • 学部生(全学年,非正規生含む) 
※学外者(校友,リバティアカデミー会員,地域住民等)はご利用いただけません。 
  
【入館に際しての条件】 (2020年9月17日更新)
 • 入館対象者の方で,以下の条件に該当及び同意できる方 
 ①利用証の持参  ※下の表をご覧ください。  
区 分 利用証
専任教職員・嘱託職員・大学院生・学部生 教職員証・学生証
(必ず持参)
兼任講師・客員教員・大学院非正規生・学部非正規生 ライブラリーカード
(必ず持参。未作成の場合は,こちらのページをご確認ください。)
名誉教授・招聘教授・招聘研究員・客員研究員・研究推進員・研究支援者・内地研究員・RA・教育補助講師・定年退職者 ライブラリーカード
(必ず持参。未作成の場合は,事前にお問い合わせください。)
 ②マスクの着用(必ず持参) 
 ③平熱の方・咳などの症状がない方( キャンパス入構時または図書館入館時には,入口に設置されている非接触型体温計で必ず検温してください
 入館後は,こまめな手洗い,手指消毒のほか,閲覧席および貸出用ノートPCを使用する前後は,備え付けのOAクリーナーや消毒液で各自消毒を行うなど,感染防止に努めること
 ⑤大きな声(会話)や音を出さないこと
 ⑥館内利用が済んだら,速やかに退館すること
 ⑦入館時に利用者同士フィジカル・ディスタンシング(身体的距離の確保)を心掛けて行動
 ⑧本大学図書館内において新型コロナウイルス感染症によるクラスターの発生が疑われる場合に,入館履歴情報に基づき連絡を取る,あるいは同情報を保健所等の公的機関へ提供する可能性があること 
※図書館内が混雑してきた場合は,入場を制限することがあります。 
   
------------------------------------------------------
Library has been offering limited services since June 1. Services expanded from September. 7.
Opening hours will be extended from September 20. The Period between September 20 and December 31 is as follows.
Visitors (Alumni, Liberty Academy members, Community Citizens, etc.) will not be able to use the library for the time being, as we give top priority to education and research.
 
►Available Libraries and Openings  (Added on June 24 , 2020 Updated on September 17)
 
Opening hours will be extended from September 20. 
 Please check this page ( https://www.meiji.ac.jp/library/index.html) for details. 

The entrance to the Central Library will change on October 12
Please check this page ( https://www.meiji.ac.jp/library/news/2020/6t5h7p000039wioa.html ) for details. 
 
►Available Services
 • Lending books and journals through self-checkout machines
 • Photocopying books and journals
 • Reading seats(restrictive) (Starting on September 7)
 • Using of micro materials(Starting on September 7)
 • PC lending services(Starting on September 7)
 • Acceptance of application for ILL copying(including DDS) <For faculty and staff, graduate and undergraduate students>(Starting on June 1)
 • Acceptance of application for ILL loanning <For faculty and staff, graduate and undergraduate students>(Starting on September 1).
 
The following services are not available: 
*Reading seats or group reading rooms, face-to-face reference services, using of CD-ROM materials, newspaper corners, refresh rooms.
*Delivery service from other campuses is resumed.
After searching for materials using OPAC, click the "reserve" button on the list screen.
Please note that you cannot reserve materials at your campus library.
 
   ►Library admission(Eligibility for admission)
 • Faculty Members (Professor (tenure and non-tenure), Visiting Professor, Guest Professor, Lecturer, Administrative Staff, Contract Staff), Emeritus Professor, Guest Researcher, Visiting Researcher, Researcher(non-tenured), RA(Research Assistant), TA(Teaching Assistant), Retired faculty and staff
 • Graduate students (including professional Graduate students and Graduate school non-regular students)
 • Undergraduate students(including Undergraduate non-regular students)
*Visitors (Alumni, Liberty Academy members, Community Citizens, etc.) cannot use the library.

Conditions for admission to Library
 • To enter the library, you're required to meet and agree the following conditions.
 [1]Bring your ID card or library card.
Faculty, Staff and Contract staff / Graduate students and Undergraduate students  University's faculty or staff ID Card / Student ID Card
Lecturers (part-time), Visiting Professor,  Graduate school non-regular and Undergraduate non-regular students Library card 
(If you do not have one, please check this web page.
Emeritus Professor, Guest Professor, Guest Researcher, Visiting Researcher,  Researcher,  RA(Research Assistant), TA(Teaching Assistant), Retired faculty and staff Library card 
(If you do not have one, please contact Library in advance.)
 [2]Wearing a mask (Required)
 [3]Those who have normal fever and do not have symptoms such as cough.When you enter a university or Library, please be sure to take your temperature with the provided thermometer.
 [4] Please wash your hands frequently and disinfect your fingers, And Please disinfect the reading seats and PCs by yourself.
 [5] Please do not make a loud voice or sound.
 [6]Please make your stay in the library as short as possible.
 [7]In the library, you should care the physical distance (securing physical distance from others.)
 [8]In case of a suspicion of the outbreak of the new coronavirus infection, Library may contact you based on the admission records or provide the information to public institutions such as public health centers.
 
*If the library becomes crowded, admission may be restricted.