Meiji University Library

明治大学図書館

【重要・10/21更新】新型コロナウイルス感染症対応について(学内者限定・短縮開館,各利用サービス等)/Library Response to COVID-19(About the services to be used)

2020年09月17日
明治大学 図書館

新型コロナウイルス感染症拡大に伴う入構制限措置等の実施により,4月8日(水)から告知している取扱いについて, 秋学期開始に伴い, 9月20日(日)から12月末までの開館時間を変更します。 今後の状況次第で変更が生じる場合は,あらためて当ホームページ等でご連絡します。
 
■  7月1日(水)から12月末の学内者限定・短縮開館<教職員・大学院生 ・学部生>(2020年6月30日追加・ 9 月17日更新
 7月1日(水)から12月末の期間,引き続き時間短縮・利用者およびサービスを限定しての開館となっています。
 9月7日(月)より,一部のサービスを限定的に再開し, 9月20日(日)からは開館時間の拡大および中央図書館は日曜日も開館します。詳しくは  こちらのページ をご覧ください。
なお,  現在図書館は,本学の教育・研究を最優先とし,新型コロナウイルス感染拡大防止対策として図書館内での密集を回避するため,学外者(校友,リバティアカデミー会員,地域住民等)の方々のご利用を停止しています。ご理解くださるようお願い申し上げます。 
 
■  自宅からも使える電子資料の公開<教職員・大学院生・学部生>(2020年5月1日追加)
 教職員・大学院生・学部生の皆様が自宅など学外からも利用できる電子資料のコンテンツを公開しています。利用上の注意をご確認のうえ,ぜひご活用ください。

■  図書館オンラインガイダンス <教職員・大学院生・学部生>(2020年5月1日追加)
 教職員・大学院生・学部生の皆様の図書館利用法についてのコンテンツを公開いたしました。
 ・  図書館オンラインガイダンス(まとめページ)
 
■  レファレンスサービス<教職員・大学院生・学部生>(2020年5月29日追加・9月26日更新) 
 (1)メールによるレファレンスサービス<教職員・大学院生・学部生> 
文献の探し方や情報検索のアドバイスなどを行うサービスを,メールで受け付けています。依頼の方法等については,レファレンスサービスのページにある 「資料の相談,文献や情報の調査など」をご覧ください。 
 
 (2)ILL複写申込(DDS含む)の受付<教職員・大学院生・学部生>
図書館ポータルサービスのILL複写依頼からお申込みください(6月1日開始)。10月1日お申込み分から郵送はいたしません。中央・生田・中野図書館はレファレンスカウンター,和泉図書館は貸出カウンターでお受け取りください。
オープン時間は,中央図書館:月~土 9:00~18:00, 和泉図書館:月~金 8:30~18:30 土 8:30~12:00, 生田図書館:月~金 8:30~18:00 土 8:30~12:00, 中野図書館:月~土 8:30~18:00です。

 (3)ILL貸借申込の受付<教職員・大学院生・学部生>(2020年8月29日追加)
図書館ポータルサービスのILL貸借依頼からお申込みください(9月1日開始)。
ILL借受図書の利用受付場所は,中央・生田・中野図書館はレファレンスカウンター,和泉図書館は貸出カウンターです。
オープン時間は(2)と同じです。

 (4)国立国会図書館(NDL)デジタル化資料送信サービス<教職員・大学院生・学部生>(2020年10月14日更新)
・利用希望の方は,直接レファレンスカウンターへお申し出ください。

 (5)停止中のサービスなど (2020年10月21日更新)
・レファレンスカウンターでの対面サービスは行っておりません。教職員,大学院生,学部生につきましては,(1)メールによるレファレンスサービスをご利用ください。 
紹介状発行受付は停止しております。 紹介状発行の受付を再開しました。
 
■ 資料の返却(2020年4月3日追加・6月15日更新・10月14日更新) 
【学内者の方】(教職員,大学院生,学部生等) 
 返却は借りた図書館だけでなく,他キャンパスの図書館でも返却することができます。 来館時に図書館入口等に設置する返却ポストへ返却してください。 
 ①郵送による返却を受け付けています。詳しくは こちらをご確認ください。 
 ②閉館時は下記の場所へ返却してください。 
 ・中央図書館:リバティタワー南側の防災センターへお申し出ください 
 ・和泉図書館:正門前に設置している返却ポスト 
 ・生田図書館:図書館入口前にある返却ポスト(キャンパス入構可能時間のみ) 
 ・中野図書館:図書館入口前にある壁付け返却ポスト(キャンパス入構可能時間のみ) 

【学外者の方】 
 利用再開後に返却してください。返却は借りた図書館だけでなく,他キャンパスの図書館でも返却することができます。 
 再開前に返却したい方は, 
 ①郵送による返却を受け付けています。詳しくは こちらをご確認ください。 
 ②下記の場所への返却が可能です(中央・和泉のみ)。 
 ・中央図書館:リバティタワー南側の防災センターへお申し出ください 
 ・和泉図書館:正門前に設置している返却ポスト 
 
【返却処理の取り扱い】(学内者・学外者共通)
返却された資料は,現在一定時間待機後に返却処理をしています。そのためデータ上はすぐに返却となりません。
 
【延滞罰則の取り扱い】(学内者・学外者共通) 
 返却期限日までに資料を返却しなかった場合,延滞となります。 通常は延滞罰則として,延滞期間に応じた貸出停止期間が設定されます(「図書館利用規程」第21条2)が,当面の間は延滞本が返却された際に延滞罰則を解除する対応をおこないます。ただし,新型コロナウイルス感染症拡大に伴う入構制限措置等の実施による臨時休館以前から長期延滞となっている方については,原則として解除する対応はおこないません。 
 
【資料の紛失等】 
 資料を紛失,汚損,破損した場合は,下記の問い合わせ先へご連絡ください。 
 
■ 学内者の貸出資料の返却期限延長(2020年6月15日更新)
 学内者の方で,既に貸出された資料の返却期限日が,2020年5月29日時点で2020年3月1日以降となっているものについては,返却期限日を9月30日(水)へ延長しました。3月1日より前の返却期限となっている貸出資料については延長されませんが,延滞となっている資料については,返却時に罰則を解除する対応とします。返却期限日については,  ポータルサービスより確認できます。
  
■  学外者の利用停止(2020年4月8日更新) 
 4月8日(水)より,以下の対象となる方のご利用を当面の間停止させていただいています。ご理解ご協力のほどお願い申し上げます。 
【学外者の対象となる方】 
 ・付属校の方(明治高等学校・中学校教職員除く) 
 ・協定校・機関の方(山手線沿線私立大学図書館コンソーシアム・総合研究大学院大学・東京医科歯科大学・順天堂大学・杉並区図書館ネットワーク協定校・「神奈川県内大学図書館共通閲覧証」による利用・関西大学) 
 ・校友の方 
 ・地域住民の方(千代田区民,杉並区民,世田谷区民,川崎市在住・在勤者) 
 ・リバティアカデミー会員の方 
 ・明治大学カード会員の方 
 ・博物館友の会の方 
 ・所属機関発行の紹介状を持参してご利用になる方 
 なお,現在貸出中の図書の返却については,利用者の不利にならないよう配慮します。 
  
■ 学外者の予約資料キャンセル(2020年6月15日追加・7月27日更新)
 学外者の方が,ポータルサービスより資料の予約(通常予約・取寄予約)を行った場合,図書館利用の再開が確定となるまではキャンセル(予約却下)とさせていただきます。また,予約資料の到着をお知らせする自動メールが送信される可能性がありますが,資料の受取はできませんので,あらかじめご了承ください。
 
■  学外者の新規利用登録・更新停止(ライブラリーカードの新規発行・更新)(2020年4月3日追加) 
 4月3日以降当面の間は,新規利用登録・更新について受け付けを停止させていただいています。ご了承ください。 
 
■  他機関からの紹介状による本学図書館利用(2020年4月3日追加) 
 新規申込については,当面受け付けを停止します。また,既に申し込まれているもので臨時休館および利用制限の運用変更日程に重なる場合は,利用ができません。 
 
■  図書館見学(2020年4月3日追加) 
 当面受け付けを停止します。 
 
■  問い合わせ先 
Mail:lib-webmaster@lib.meiji.ac.jp 
 中央図書館 03-3296-4250 
 和泉図書館 03-5300-1185 
 生田図書館 044-934-7946 
 中野図書館 03-5343-8096 
※図書館へ問い合わせが必要な場合は,受付体制を縮小していますので,なるべくE-Mailにてお問い合わせください。電話でのお問い合わせについては,不在となる場合があります。 

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Since the activity restriction guidelines of Meiji university will become Level3 on The Period between July 1 and September 19, Library services will be changed as follows.
We will notice you on our website, when we make further change of services.
 
 [Shortened Library from July 1]  <For: faculty and staff, graduate and undergraduate students> (Added on June 30, 2020 Updated on September 4,2020)
Library has been offering limited services since June 1. The Period between July 1 and September 19 is as follows.
Visitors (Alumni, Liberty Academy members, Community Citizens, etc.) will not be able to use the library for the time being, as we give top priority to education and research.
Resume some Library services on September 7.Please check this page ( https://www.meiji.ac.jp/library/news/2020/6t5h7p000034b70c.html ) for details. 

[Electronic resources that can be used from home] 
  <For: faculty and staff, graduate and undergraduate students> (Added on May 1, 2020)
Library publishes content for electronic resources that can be used from home and other locations. Please check the precautions for use.
 
[Library Online Guidance]  <For: faculty and staff, graduate and undergraduate students> (Added on May 1, 2020)
Contents on the use of Library were released to Faculty, graduate students, and undergraduates.
See Library Online Guidance (Summary Page) 
 
[Reference Service]   <For: faculty and staff, graduate and undergraduate students> (Added on May 29, 2020 Updated on September 26, 2020)
(1)Email Reference Service <For faculty and staff, graduate and undergraduate students>
We accept mails to provide advice on how to search documents and search for information. For details on how to make a request, refer to  "Consultation on documents, investigation of documents and information, etc." on the Reference Service page.
(2)Acceptance of application for ILL copying(including DDS) <For faculty and staff, graduate and undergraduate students>
You can request ILL photocopy via Library Portal Service (Starting on June 1). If you would like to send it to different address from the one registered with your university, please fill in the address in the remarks (communication field) of the application page. Also, if the faculty member wishes to send copies to the laboratory, write "To be sent to laboratory" in the remarks (communication field).
(3)Acceptance of application for ILL loanning <For faculty and staff, graduate and undergraduate students>
You can request ILL loanning via Library Portal Service (Starting on September 1).
The reception desks for ILL borrowed books are the reference counter at the Central / Ikuta / Nakano Library and the lending counter at the Izumi Library.
Opening hours are Monday-Friday 10: 00-11: 30 and 12: 30-16: 00.
(4)Digitized Contents Transmission Service for Libraries <For faculty and staff, graduate and undergraduate students>
Please apply at the reference counter.
*We don't offer face-to-face service at the reference counter.  The Email Reference Service is available for faculty and staff, graduate and undergraduate students(See (1)).

[Returning books]  
(Added on April 3, updated on June 15, Updated on October 14)
【For affiliated users】 (Faculty & staff, graduate students, undergraduate students, etc. ) 
Books can be returned not only to the library where you borrowed them but also to other libraries on campus. Please return books to the book drop at the entrance of the library.  
1. You can return books by postal mail. Please check here (Japanese only) for more information.  
2. When the library is closed, please return books to the following locations.  
・Central Library: Please contact Disaster Prevention Center on the south side of Liberty Tower 
・Izumi Library: Book drop in front of the University main gate 
・Ikuta Library: Book drop in front of the entrance of the library (during campus hours only) 
・Nakano Library: Book drop in the hallway beside the library entrance (during campus hours only) 

【For non-affiliated users】 
Please return the books after resuming the non-affiliated user service. Books can be returned not only to the library where you borrowed them but also to other libraries on campus. 
If you wish to return books before non-affiliated user service restarts, 
1. Returning by postal mail is acceptable. Please click  here  (Japanese only) for details.  
2. Books can be returned to the following locations (Central Library and Izumi Library only).  
・Central Library: Please contact the Disaster Prevention Center on the south side of Liberty Tower.  
・Izumi Library: Book drop in front of the University main gate  
 
【Return processing】 (for both affiliated and non-affiliated users)  
In order to protect against coronavirus, materials returned will be processed after a certain period of time. 
Therefore, the data status of the returned materials will not change to "returned" immediately. 
 
【The penalty for overdue materials】 (for both affiliated and non-affiliated users)  
If the library materials are not returned by the due date, their status will be overdue. 
Borrowing will be prohibited as a penalty for overdue materials according to the period of overdue (Article 21, Section 2 of the "Library regulations"), but for the time being, the penalty will be lifted when overdue books are returned. 
However, the penalty will not be lifted for long period overdue materials that set before the temporary closure of the library due to the spread of the new coronavirus infection. 

【Lost or damaged books】
If you have lost, damaged materials, please contact the following address.  

[Extend the return period of books lent by faculty and staff, graduate students, undergraduates, etc.]  (updated on June 15, 2020)

For Faculty and staff, graduate students, undergraduate students, return due dates of books that were designated after March 1 (as of May 29) were extended to September 30.
Due dates prior to March 1 were not extendedpenalties for overdue materials will be lifted when the materials are returned. The due dates can be checked through the Portal Service.

 
[Cancellation of reserved materials for non-affiliated users ](added on June 15, 2020 Updated on June 27,2020)
Reservations and delivery requests by non-affiliated users will be cancelled until the resumption of use. An arrival notification email may be sent, but materials cannot be received and borrowed.

[Suspension of Library services for non-affiliated users] 
(Updated on April 8, 2020)

Since April 8, use of the library by   non-affiliated users has been suspended for the time being.
We ensure that late return of overdue books will not be disadvantageous for users.
 
[Stopping New Use of the Library  by non-affiliated users(New issue and update of library cards)] (Added on April 3, 2020)
Since April 3, the library has temporary suspended accept new registrations or renewals.
 
[Using the Library of our university by letter of introduction from other institutions] (Added on April 3, 2020)
We are suspending to accept new applications for the time being. If you have already applied for the service and it falls on the period of the usage restriction by the change of operation, you will not be able to use the service.
 
[Touring the library] (Added on April 3, 2020)
We are suspending to accept applications for a while.
 
[Contact Us]
Mail: lib-webmaster@lib.meiji.ac.jp
Central Library 03-3296-4250
IZUMI Library 03-5300-1185
IKUTA Library 044-934-7946
NAKANO Library 03-5343-8096
*If you need to contact Library, please e-mail th library. We may not be able to answer the phone because of the absence of staff in the office.