Go Forward

2020年度春学期のオンライン授業の準備について

2020年4月16日
--- English follows Japanese. ---

2020年度春学期授業担当の先生方へ

学   長   


2020年度春学期のオンライン授業の準備について

 平素より、本学の教育活動に多大なご協力をいただき、心より感謝申し上げます。
 例年であれば、新入生を迎え、在学生とともに新年度の授業をスタートさせている時期ですが、新型コロナウイルス感染症の急速な拡大に鑑み、本学は4月1日の臨時学部長会で、授業開始日を5月7日に繰り下げる決定をいたしました。さらに、4月7日の政府による「緊急事態宣言」以後も、新型コロナウイルス感染拡大の勢いは衰える兆しもなく、5月7日以降の対面授業も危ぶまれる状況にあります。このため、学習到達目標の達成と単位付与、卒業・進級条件の充足、今後の学事日程等の観点から、これ以上、授業開始日は繰り下げないこととし、5月7日よりオンライン授業を開始することとしました。また、少なくとも春前期(S1)期間は、オンラインでの授業を行うべきであるとの判断に至りました。
 教職員、学生の健康と安全を確保しながら、すでに長期間にわたって自宅等での待機を余儀なくされている学生への授業提供を両立させることは、教育機関としての大学の社会的責任だと考えております。先生方には大変ご苦労をおかけしますが、こうした事情をご理解いただき、5月7日の授業開始日に向けて授業のオンライン化に取り組んでいただくようお願い申し上げる次第です。

1 オンライン授業の期間は、以下のとおりです。
 (1)春前期(S1)期間[5月7日から6月17日まで]は、全ての科目をオンライン授業とします。
 (2)春後期(S2)期間[6月18日から7月29日]のオンライン授業の実施については、遅くても5月末日までに、可能な限り早くお知らせします。

2 オンライン授業の作成回数は、当面、8週分(クォーター科目は7週分)をご用意ください。S1で使用する6週分および授業期間不足分の2週分となります。

3 オンライン授業の準備については、Oh-o!Meijiシステムのメニュー「グループ」【グループ名:オンライン授業の実施に向けた各種ご案内(2020年度春学期)】に、オンライン授業実施にあたっての動画マニュアル、授業の実施例、著作権の取り扱い、Q&A等を随時アップロードしております。授業のご準備にあたってご参考ください。また、同グループでは「2020年度春学期の授業に関する注意事項」も随時更新しておりますので、ご確認くださるようお願いします。

 ここでのオンライン授業とは、「Oh-o! Meijiシステム」等を用いて、遠隔で学生に授業を提供する様々な方法を意味しており、リアルタイムの双方向型授業のみを意味している訳ではありません。教材提示、講義内容提示、レポート提出、フィードバックなどの要素を適切に組み合わせ、教育効果を上げる工夫をお願いいたしたいと存じます。対面授業とは勝手も違い、戸惑われることもあるかとは存じますが、先生方の工夫で学習到達目標を達成していただくようお願い申し上げます。

 どのようにオンライン授業を提示すればよいか、どのようなサポートが得られるか等、不安も多いとは存じます。「緊急事態宣言」の発出により、事務職員も大半が在宅勤務となり、大学施設の利用やオンライン授業の支援が必ずしも十分にできる状態にはありませんが、本学としても知恵を絞りできる限りのサポートを心がけます。また、オンライン授業やPC環境にお詳しい先生方がいらっしゃいましたら、ご所属の学部を越えてオンライン授業の推進にご協力いただければ幸いです。本年度春学期の授業を成立させるべく、皆様のご協力を重ねてお願い申し上げます。

以  上 

参考:2020年度学年暦(授業開始日,学習指導日程)新型コロナウイルス感染症対応変更 春学期特別補講期間追加更新版 2020.4.30公開


April 16, 2020

To Academic Staff who have Spring Semester classes in 2020
 
A Message from the President of Meiji University
Regarding Preparation for Online Classes in the Spring Semester, 2020

First of all, I would like to extend my sincere gratitude to all academic staff for your earnest dedication to the educational activities of our students at Meiji University.

As already announced, at an ad-hoc meeting of the Council of Deans, held on April 1st. the university made the vital decision to postpone the start of classes to May 7th, 2020. However, the outlook for the spread of the COVID-19 infection is still uncertain, and the Tokyo Metropolitan Government has called on residents to stay home. In addition, the Government of Japan has also declared a state of emergency over COVID-19, and the turmoil caused by the spread of the COVID-19 infection does not appear to be abating at all.

All things considered, I have to say that it could be very difficult to start “Face to Face class Sessions “from May 7th, as decided previously. However, we at Meiji University have officially decided that the university will not further extend the start date of class beyond May 7th. Instead we will start online classes for the period from MAY 7th to JUNE 17 (S1), at least for the time being. We want to avoid having to require students to stand by at home for a considerable period of time. The university has a strong obligation to conduct alternative classes in order to fulfill its responsibilities to provide quality education, while at the same time to ensure the safety of our students and academic staff.

I am very sorry to burden you with necessary extra tasks. But at this this time, it would be very much appreciated if you could prepare for the online classes in accordance with the following guidelines.

1 【Period of Conducting online classes】
(1) All classes are conducted Online between May 7th through to June 17th designated as “S1” on the Academic Calendar 2020.
(2) As for the next term” S2” between June 18th though to July 29, a further announcement will be made by the end of May, 2020.
 
2 【Number of Online Class that You Need to Prepare】
 Although Quarter courses are 7 weeks long, please prepare for 8 weeks of online courses. This includes 6 online weeks of classes plus 2 weeks to compensate for the lack of regular courses compared to the same term last year.

3 【Oh-o! Meiji System (The learning management system)】
Please refer to the important information posted on the “Group” page of the Oh-o! Meiji System.


The name of the Group: Miscellaneous Information for Conducting Online Classes for the Spring Semester, 2020. Video manuals for making online classes, including an example of an online class, guidelines concerning copyright and FAQ will be posted on this page.

※ Please be reminded that the term “Online Class” in this context refers to the various methods that provide our students with distance lectures and learning materials through the learning management system named Oh-o! Meiji system. It does not always mean a real-time interactive class, such as “e-Learning”.

※ All academic staff are kindly requested to devise ways of teaching effectively with the best mix of educational materials, assignments, feedback and so on. We are sure that despite the difficulty of being asked to prepare and conduct online classes in such a short period that you will accomplish a high academic standard in your classes, as always.

In accordance with instructions from the government under the present state of emergency, most of the administrative staff are now teleworking and their level support for academic staff may not be of the usual standard. However, we at Meiji University are making every effort to search for the best way to support our students and academic staff.

Your kind cooperation and understanding are greatly appreciated.

Best regards,

Kosaku Dairokuno,
President, Meiji University
 
FYI: The latest Academic Calendar 2020,Academic Year Schedule 2020